De eerste indruk (door Ludy van Noort, Elshout, maart 2023

De eerste indruk van de Orbe OIZ M-Pro bij het ophalen was erg goed. Een mooie fiets met opgebouwd met kwaliteit componenten van een hoge af montage. De monteurs hadden erg netjes hun werk gedaan bij de opbouw, alles keurig in het vet gezet. De eerste meters naar huis merkte ik direct dat de zit op de fiets erg kort is en voor mijn gevoel rolde het niet echt lekker.

Eerste rit
Dan de eerste vuurdoop in de bossen op de zwarte route in de LDD. De vering met zijn 3 standen doet voortreffelijk zijn werkt en filtert mooi alles weg. Het merendeel van de ronde heb ik in de midden stand gereden en dat zou ik ook de rest van de test blijven doen. Alleen op klimmetjes en op de weg heb ik de volledige lock out gebruikt. Na ¾ ronde werd mijn vermoeden bevestigd dat voor mij de zit te krap was, wat resulteerde in zere handen en benen die niet meer echt wilden. Tevens liep ik nog steeds tegen het feit aan dat ook het rollen van de fiets voor mijn gevoel niet helemaal soepel ging.

Na deze rit besloten om eens wat kleine dingen aan te passen aan de fiets in overleg met Rabbit. Als eerste gecontroleerd of de banden tubeless waren, echter was dit niet het geval.
Ook vond ik het nogal zware banden(Maxxis Recon Race). Besloten om deze te vervangen door Schwalbe Thunderburts 29×2.25 en deze tubeless te monteren. Vervolgens heb ik de 80 mm stuurpen vervangen door een 100 mm exemplaar en het 760 mm brede stuur door een 700 mm breed exemplaar.

Tijd voor de volgende testrit en ik bleek ineens een stuk prettiger te zitten op de fiets. Voor mijn gevoel nog steeds erg ver voorop maar dat is nooit vervelend geweest. Een heel andere fiets was het ineens, rolde erg prettig en de gang was er goed in te houden. Tijd om eens wat meer van de fiets te eisen en het betere gooi en smijt werk te doen. Hierbij laat de fiets zich erg goed de bocht in zetten en geeft geen krimp met volop tractie ondanks de Thunderburts met hun kleine profiel. Dit geeft veel vertrouwen. In de ritten erna heb ik me echt thuis gevoeld op de fiets en heerlijk kunnen rijden. Wat ik in deze ritten wel merkte is dat er aan de achterzijde iets van flex in zit. Niet dat dit vervelend is maar op wortels in de lengterichting en bij het zetten van de achterkant in bochten merk je dit, mede wellicht omdat de wielset erg strak is en je daardoor die input voelt.

Conclusie:
Het is een mooie fijne fiets waar je enorm veel plezier aan kan beleven, zowel recreatief als competitief. Je krijgt veel waar voor je geld in vergelijking met concurrerende merken.

Tuningstips: lichtere banden tubeless monteren en wellicht stuur iets smaller maken.
Advies: Zit je op de grens van een L/XL kies dan altijd voor een XL, de fiets heeft een erg korte bouw waardoor je snel te kort op je stuur zit en je lost dit niet op door een extra lange stuurpen en zadelpen met setback.